CERITA
RAKYAT
AJI
SAKA
Dipun dhamel kagem menuhi tugas
Bahasa Jawi
Dosen : Erna Istikomah
Disusun Oleh :
1.
Ariska Lianasari
2.
Nurul Fadilla
3.
Pramula Nurmalita Sari
4.
Citra Armelia
5.
Dhayinta Handayani
6.
Fitria Rahmawati
Pendidikan
Guru Sekolah Dasar
Fakultas
Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Universitas
Muhammadiyah Surakarta
2014
Sinopsis Carita (Ringkasan Carita) Aji Saka
Nyritakaké
Aji Saka saking Tanah Hindhustan anom mara ing Tanah Jawa. Niatipun
kepéngin mulang kawruh uga mencaraké ngèlmu ing Tanah Jawa. Aji Saka mangkat
menyang Tanah Jawa karo abdiné papat sing jenengé Duga, Prayoga, Dora lan
Sambada. Nanging ing tengah perjalananepun Dora lan Sambada didhawuhi tinggal
wonten ing Pulo lan njaga keris pusakané. Didhawuhi boten pareng nyusul yen
boten ditimbali lan boten angsal menehi keris wau marang sinten mawon kejaba Aji
Saka piyambak.
Aji Saka nerusaken perjalananepun kaliyan Duga lan
Prayoga. Sak dugine Aji Ska ing Negara Medang Kamulan kang di perintah kalian
Prabu Dewata Cengkar Ingkang seneng mangan daging manungsa, tiyange arep
dipangan Prabu Dewata Cengkar. Aji Saka purun nanging nyuwun syarat kaliyan
Dewata Cengkar. Jebule syarat wau taktike Aji Saka kangge ngalahake Prabu
Dewata Cengkar, banjur dipun ubah dados baya putih ing segara kidul.
Sawise ngalahake Prabu Dewata Cengkar, Aji Saka dipun
angkat dados Ratu ing Negara Medang Kamulan. Ajisaka ngutus Duga lan Prayoga nusul Dora lan Sembada. Ing dalan,
wong loro iku kepethuk Dora banjur ngomongake pesen saka Ajisaka. Dora banjur
ngajak Sembada nusul Ajisaka. Sembada
boten
purun amargi boten ditimbali Ajisaka piyambak. Dora nyuwun kerise, nanging Sembada boten
maringi, amargi boten
Ajisaka piyambak kang mendhet. Akhire Dora lan Sembada padha perang. Loro-lorone padha kuwate
banjur mati kabeh.
Kaloroné
mati amarga ora bisa mbuktèkaké dhawuhé sang ratu.
Aji Saka luput yen piyambake
sakderenge ndawuhi Dora lan Sambada ingkang boten angsal menehaken keris marang
sinten mawon kejaba deweke. Kangge mangeti kasetiaanepun abdi lorone sing
nganti pati, meniko banjur Aji Saka nyiptakaké aksara Hanacaraka.
ha na ca ra ka
da ta sa wa la
pa dha ja ya nya
ma ga ba tha nga
Urutan iki uga bisa diwaca dadi ukara-ukara:
"Hana caraka" tegesé "Ana utusan"
"Data sawala" tegesé "Padha garejegan"
"Padha jayanya" tegesé "Padha digjayané"
"Maga bathanga" tegesé "Padha dadi bathang".
AJI SAKA
Versi sing kapacak ing ngisor iki miturut vèrsi ing
buku Layang Hanacaraka anggitan Darmabrata (1939):
Kacarita ing jaman mbiyèn ana wong sakan Tanah
Hindhustan anom jenengé Aji Saka. Dhèwèké putrané ratu, nanging kepéngin dadi
pandhita sing pinter. Kasenengané mulang kawruh rupa-rupa. Dhèwèké banjur
péngin lunga mencaraké ngèlmu kawruh ing Tanah Jawa.
Banjur anuju sawijining dina Aji Saka sida mangkat
menyang Tanah Jawa, karo abdiné papat sing jenengé Duga, Prayoga, Dora lan
Sambada. Bareng tekan ing Pulo Majethi padha lèrèn. Aji Saka banjur nilar
abdiné loro; Dora lan Sambada ing pulo iku. Déné Aji Saka karo Duga lan Prayoga
arep njajah Tanah Jawa dhisik. Dora lan Sambada diweling ora olèh lunga saka
kono. Saliyané iku abdi loro wau dipasrahi keris pusakané, didhawuhi ngreksa,
ora olèh dielungaké marang sapa-sapa.
Aji Saka banjur tindak karo abdiné loro menyang ing
Tanah Jawa. Njujug ing negara Mendhang Kamolan. Sing jumeneng ratu ing kono
ajejuluk Prabu Déwata Cengkar. Sang prabu
iku senengané dhahar dagingé wong. Kawulané
akèh sing padha wedi banjur padha ngalih menyang negara liya. Patihé ngaran
Kyai Tengger.
Kacarita Aji Saka ana ing Mendhang Kamolan jumeneng
guru, wong-wong padha mlebu dadi siswané. Para siswané padha tresna marang Aji
Saka amerga dhèwèké seneng tetulung.
Nalika semana Aji Saka mondhok nèng omahé nyai randha
Sengkeran dipèk anak karo nyai randha. Kyai patih karo nyai randha iya wis dadi
siswané Aji Saka.
Anuju sawijining dina sang prabu Déwata Cengkar duka
banget ora wong manèh sing bisa didhahar. Aji Saka banjur saguh dicaosaké sang
nata dadi dhaharané.
Sang nyai randha lan patih dadi kagèt banget. Nanging
Aji Saka celathu yèn wong loro iku ora usah kuwatir yèn dhèwèké ora bakal mati.
Banjur Aji Saka diateraké ngadhep prabu Déwata Cengkar.
Prabu Déwata Cengkar ya rumangsa éman lan kersa
ngangkat Aji Saka dadi priyayi, nanging Aji Saka ora gelem. Ana siji panyuwuné,
yaiku nyuwun lemah saiket jembaré. Sing ngukur kudu sang prabu dhéwé.
Sang prabu Déwata Cengkar iya banjur nglilani. Nuli
wiwit ngukur lemah diasta dhéwé. Iketé Aji Saka dijèrèng. Iketé tansah mulur
baé, dadi amba serta dawa. Iya dituti waé déning sang prabu. Nganti notog ing
segara kidul. Bareng wis mèpèd ing pinggir segara, iketé dikebutaké. Déwata
Cengkar katut mlesat kecemplung ing segara. Malih dadi baya putih, ngratoni
saisining segara kidul.
Wong-wong ing Mendhang Kamolan padha bungah. Awit
ratuné sing diwedèni wis sirna. Seka panyuwuné wong akèh. Aji Saka nggantèni
jumeneng ratu ana ing negara Mendhang Kamolan ajejuluk prabu jaka, iya prabu
Widayaka. Déné patihé isih lestari kyai patih Tengger. Si Duga lan si Prayoga
didadèkaké bupati, ngarané tumenggung Duduga lan tumenggung Prayoga.
Sang prabu Jaka, iya sang prabu Widayaka nimbali si Dora
lan si Sambada. Kacarita sang prabu Widayaka, pinuju miyos siniwaka. Diadhep
kyai patih serta para bupati. Sang prabu kèngetan abdiné sing didhawuhi ngreksa
pusaka keris ana ing Pulo Majethi. Ndangu marang Duduga lan Prayoga kepriyé
wartané si Dora lan si Sembada. Prayoga lan Duduga ora bisa mangsuli awit wis
suwé ora krungu apa-apa.
Kacarita si Dora lan si Sambada sing kari ana ing Pulo
Majethi. Wong loro iku wis padha krungu pawarta manawa gustiné wis jumeneng
ratu ana ring Mendhung Kamolan. Si Dora ngajak sowan nanging si Sambada ora
gelem awit wedi nerak wewaleré gustiné, ora pareng lunga-lunga seka pulo
Majethi, yèn ora tinimbalan.
Nanging si Dora nékad arep sowan dhéwé. Si Sambada
ditilapaké. Banjur mangkat ijèn waé. Ana ing dalan si Dora kapethuk karo
tumenggung Duduga lan Prayoga. Utusan loro mau banjur diajak bali déning si
Dora. Awit si Sambada dijak ora gelem. Wong telu banjur sowan ing ngarsané sang
prabu.
Sang Prabu ndangu si Sembada ana ing ngendi lan
diwangsuli yèn dhèwèké ora gelem diajak. Mireng aturé si Dora, sang prabu duka
banget, lali dhawuhé dhéwé mbiyèn. Banjur Dora, didhawuhi bali menyang pulo
Majethi lan nimbali si Sambada. Yèn meksa ora gelem didhawuhi dirampungi lan
kerisé dibalèkaké.
Dora sanalika mangkat. Ing pulo Majethi ketemu karo
Sembada. Kandha yèn mentas sowan gustiné. Saiki diutus nimbali si Sambada.
Pusaka keris didhawuhi nggawa. Nanging si Sambada ora ngandel marang kandhané
si Dora. Banjur padha padu ramé. Suwé-suwé padha kekerangan, dedreg ora ana
sing kalah, awit padha digdayané. Wasana banjur padha nganggo gaman keris padha
genti nyuduk. Wekasan perangé sampyuh. Si Dora lan si Sambada padha mati kabèh.
Sang Prabu ngarep-arep tekané si Dora. Wis sawetara
suwéné teka durung sowan-sowan mangka didhawuhi énggal bali. Sang prabu nimbali
tumenggung Duduga lan Prayoga. Didhawuhi nusul si Dora menyang pulo Majethi.
Sanalika banjur mangkat.
Bareng Duduga lan Prayoga wis teka ing pulo mau, kagèt
banget déné si Dora lan si Sembada ketemu wis padha mati kabèh. Tilasé mentas
padha kekerangan padha tatu kena ing gaman. Pusaka keris sing dadi rereksan
gumléthak ana ing sandhingé. Pusaka banjur dijupuk arep diaturaké marang
gustiné.
Duduga lan Prayoga banjur bali sowan ing ngarsané
gustiné lan mratélaké kahanané. Sang Prabu Widayaka kagèt banget mireng
pawarané, awit pancèn kaluputané dhéwé wis kesupèn pandhawuhé. Banjur sang
prabu nganggit aksara Jawa nglegena kanggo mèngeti abdiné loro iku.
Unsur-unsur
carita Aji Saka:
1.
Judul :
Aji Saka
2.
Alur :
Alur Maju
3.
Tokoh lan watakipun
a. Aji Saka : Andhap manah, pinter, seneng
tetulung, Kendel,
ngajeni lan
ngurmati, gampang luput.
Katrangan:
- Andhap manah
lan pinter
Senajan Aji Saka putranepun ratu nanging boten sombong malah pingin dados
pandhita supados mulang kawruh ngilmu.
- Seneng
tetulung
Siswa Aji Saka padha tresna marang
Aji Saka amerga dhèwèké seneng tetulung.
- Kendel
Wani menehi syarat lan tantangan
marang Dewata Cengkar.
- Saged
ngajeni lan ngormati wong liyan
Aji Soko ndamel aksara jawa
(hanacaraka) kagem ngormati abdi lorone (Dora lan Sembada).
- Gampang
luput
Luput marang dawuhe piyambak dateng
abdi lorone ingkang dipun paringi amanah njaga keris.
b. Duga : abdi ingkang manut
marang dawuh, setia.
Katrangan:
Manut marang dawuhe Aji Saka lan
ngancani Aji Saka menyang tanah Jawa.
c. Prayoga : abdi ingkang manut
marang dawuh, setia.
Katrangan:
Manut marang dawuhe Aji Saka lan
ngancani Aji Saka menyang tanah Jawa.
d. Dora : abdi ingkang manut
marang dawuh, setia.
Katrangan:
Manut marang dawuhe Aji Saka dipun
anjaga keris lan didawuh jemput Sambada.
e. Sambada : abdi ingkang manut marang
dawuh, setia, saged
dipun
percaya utawi amanah.
Katrangan:
Amanah marang dawuhe Aji
Saka inggkang anjaga keris lan boten purun
pindah sakeng panggen sak derenge dipun dawuhi Aji
Saka piyambak.
f. Dewata
Cengkar : angkara murka
Katrangan:
g. Nyai Randha : Sae manahe
Katrangan:
Tiyange purun nampung Aji Saka ing
dhaleme lan dipun angkat anak.
4.
Amanat
a.
Pemimpin iku kedah saged ngayomi marang rakyate ampun
kaya Prabu Dewata Cengkar sing seneng nindas lan sewenang-wenang marang
rakyate.
b.
Dados tiyang kedah seneng tetulung marang tiyang
sanes.
c.
Tumindhak sae bakal dipun lancaraken sedaya lampahe.
d.
Tumindhak ala bakal angsal ganjaran ingkang setimpal
kaliyan tumindak alane.
e.
Tiyang ingkang gadah ngilmu banjur ngulang kaeruhane
utawi mbagi ngilmune marang tiyang
sanes.
f.
Yen dipun paringi amanah kudu saged anjaga amanah
kasebut ingkang sae.
g.
Ampun gampang salah paham marang tiyang sanes ingkang
dereng ngertos kedadean sabenere amargi saged mawon sebenere kita piyambak sing
salah.
5.
Implementasi cerita Aji Saka ing anak SD
Guru saged ngajaraken
marang siswanipun ingkang dipunpendhet saking kacarita Aji Saka menika,
minangka senenga ngangsu kawruh. Lajeng kaweruh ingkang sampun dipun gadah
utawi dipun angsal banjur diterapaken lan mbagi kaweruhan ngilmu marang tiyang
sanes utawi rencang-rencangipun supaya ngilmu ingkang dipun angsal saged
bermanfaat kagem kita lan tiyang sanes. Nalika kita sampun paham pelajaran kang
diajaraken dateng guru, kita saged ngajari rencange kita materi utawi pelajaran
ingkang dereng dipun mangertos utawi paham.
Guru saged menehaken
tuladha tulung-temulung marang kanca lan tiyang sanes kayata sing ditindakake
Aji Saka uga njelasken menawi sikap tulung-temulung menika kedah dipun
biasaaken ing kehidupan sedinten-dinten dateng masyarakat amargi kita boten
saged gesang piyambak, mesti kita sedaya kedhah mbutuhaken temulungan saking
tiyang. Guru jelasaken menawi kita nulung tiyang sanes, nalika kita kasusahan
mesti ugi badhe dipuntulung.
Saking cerita
niki ugi saged siswa ngerteni menawi kita kedah ngertos arti
rencang lan saged ngurmati rencang. Amarga kita butuh sosialisasi marang tiyang
sanes. Guru jelaske umpami kita pingin dipun ajeni kita kudu saged ngajeni
tiyang sanes. Tuladhanipun ing cerita niki inggih menika kayata tumindhake Aji
Saka damel Aksara Jawi kagem ngurmati kanco lorone ingkang sampun setia ngantos
pati. Lajeng guru saged maringi pangartosan nalika kita dipun paringi amanah
kita kedah saged njaga amanah kasebut ingkang sae. Amargi nalika kita sampun
diparingi amanah saking tiyang berarti tiyang wahu percaya marang kita yen kita
saged njalanke.
Guru kedah sanged
maringi pangerten menawi sifatipun Prabu Dewata Cengkar sing rakus lan tamak
wonten ing cerita mboten patut ditiru amargi tiyange mentingaken deweke
piyambak lan nyusahaken tiyang sanes. Guru maringi nasehat, nalika mengke
siswa-siswanipun dados pemimpin kedah saged ngayomi lan dados pemimpin ingkang
sae. Tuladhanipun ketua kelas kedah saged ngayomi rencang-rencang kelase.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar